Svar: Ferie - 12 mdr.

15. december 2010

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Prinsessens mor

Det lyder rigtig dejligt med en ferie, som afslutning på barselsperioden og jeres datter har en fin alder at rejse i. Hun kan jo, som du skriver, sagtens få pastaretter, brød, frugt, yoghurt, osv. uden problemer på ferien og dermed spise den samme mad som I andre og altså få almindelig lokal mad.

Med hensyn til rytmen så vil det nok være svært at overholde denne som hjemme. I vil måske sove lidt længere om morgenen, være længere ude om aftenen osv. Det kan hun naturligvis godt tåle, det I skal være opmærksomme på, er at I ikke får vent så meget op og ned på rytmen, at I får problemer med at komme tilbage til hverdagen igen. Det ville jo være ærgerligt, hvis de gode rutiner I allerede har, bliver ødelagt fordi I skal på ferie .. men naturligvis må jeres datter gerne være med, sove i sin vogn om aftenen osv. I skal jo også nyde at I er på ferie :)

Amning på flyet især ved nedstigning kan være en god idé. Derudover er det fornuftigt at have en lille rygsæk med til hende, som indeholder små spil, lidt nyt legetøj, måske en æske rosiner og en mandarin. Det er vigtigt at have noget med, som ...

Annonce

... kan fange hendes interesse og underholde hende lidt på flyet. Det er svært at sidde stille så mange timer, når man ikke er mere end et år :)

Jeg ved ikke om I skal bo på hotel, i lejlighed eller noget andet. Men det vil være en god idé, hvis der er mulighed for at I kan have lidt yoghurt og frugt hvor I bor, så jeres datter kan få noget at spise, hvis hun f.eks. vågner om morgenen tidligt. Der går altid noget tid inden I kommer i tøjet og bliver klar til at tage af sted og det er her en god idé at have et lille mellemmåltid at kunne give hende. Det kan I købe i det lokale supermarked.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg vil ikke være bekymret for maden, hun kan spise som I andre. Mange steder kan man godt få havregrød om morgenen, hun kan spise brød, hun kan få æg, bacon og pølser, hvis det er på menuen, der er flere muligheder. Og det samme gælder også retterne resten af dagen og pastaretter, retter med ris osv. er fint. Mon ikke de har forskellige børnevenlige retter på menuen eller disker op med et eller andet, hun vil synes er lækkert, når de ser prinsessen :)

Rigtig godt rejse, håber I får en skøn ferie!

Og også rigtig god jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika